مکمل های بانوان چه ترکیباتی دارند؟


همه ویتامین ها و مواد معدنی برای سلامتی مهم هستند. ویتامین ها و مواد معدنی اغلب با هم در بدن کار می کنند . معمولاً بهتر است ویتامین ها و مواد معدنی خود را از انواع مختلف غذا در همه گروه های غذایی دریافت کنید. 


کلسیم و ویتامین D 


کلسیم و ویتامین D به ساخت استخوان های قوی و جلوگیری از پوکی استخوان کمک می کند. باعث کاهش التهاب و تقویت سیستم ایمنی می گردد. دختران 9 تا 18 ساله به 1300 میلی گرم کلسیم در روز نیاز دارند. در این مدت، استخوان ها کلسیم را جذب می کنند و استخوان های قوی برای بزرگسالی و سن بالا می سازند. زنان بالغ روزانه به 1000 میلی گرم کلسیم نیاز دارند. پس از یائسگی، روزانه به 1200 میلی گرم کلسیم نیاز هست تا از دست دادن استخوان که با افزایش سن به وجود می آید را کاهش دهد. در کارآزمایی بالینی نشان داده شد کلسیم (1200 میلی‌گرم در روز)، هر چهار علامت سندرم پیش از قاعدگی را کاهش می‌دهد. حتی پیشنهاد شده است که PMS ممکن است نشانگری برای دریافت ناکافی کلسیم باشد. به نظر می رسد مصرف مکمل کلسیم در دوران بارداری (≥ 1 گرم در روز) فشار خون مادر را کاهش می دهد، خطر پره اکلامپسی را تقریباً به نصف کاهش می دهد، و همچنین باعث کاهش خطر زایمان زودرس می گردد. 


آهن 


زنان به دلیل از دست دادن ماهانه خون در طول سال های باروری خود نسبت به مردان بیشتر مستعد کمبود آهن هستند و 10 درصدی که بیشترین میزان خون (80 میلی لیتر در ماه) را از دست می دهند، بیشتر در معرض خطر هستند. حاملگی و زایمان منبع بیشترین تلفات آهن است و خونریزی در حین زایمان یکی از دلایل اصلی مرگ و میر مادران است و زنانی که از کم خونی رنج می برند در معرض خطر بیشتری هستند. مکمل آهن در دوران بارداری می تواند وضعیت آهن مادر را بهبود بخشد، اما تنها در صورتی که به اندازه کافی زود شروع شود. کم خونی خطر زایمان زودرس و وزن کم هنگام تولد را افزایش می دهد. اما سطوح بالای آهن مادر با افزایش خطر محدودیت رشد جنین، زایمان زودرس و پره اکلامپسی مرتبط است. کم خونی می تواند باعث احساس خستگی، ضعف و سرگیجه شود. مقدار آهن مورد نیاز روزانه در طول زندگی به شرح زیر است: سن 19 تا 50 سال: 18 میلی گرم، در دوران بارداری: 27 میلی گرم، سنین 51 سال و بالاتر: 8 میلی گرم


ویتامین A 


سیاست‌گذاری ویتامین A بر ارائه دوزهای زیاد، چه برای کودکان خردسال و چه برای زنان بلافاصله پس از زایمان متمرکز شده است و به طور فعال توجه به رویکردهای جایگزین را کاهش می‌دهد.


ویتامین E 


یک کارآزمایی کنترل شده با دارونما قدیمی نشان داد که دوز روزانه 400 IU/d به مدت سه ماه منجر به کاهش علائم سندرم پیش از قاعدگی شد. نتایج برای مکمل های دیگر مانند دوزهای زیاد ویتامین B6 و روغن گل مغربی ناسازگار بوده است.


زینک 


شواهدی وجود دارد که نشان می دهد کمبود زینک ممکن است در برخی از مشکلات سلامت روان مادر نقش داشته باشد. در یک مطالعه، 25 میلی گرم زینک در روز، همراه با درمان دارویی، افسردگی را سریعتر از درمان دارویی به تنهایی بهبود بخشید. بیماران مبتلا به بی اشتهایی عصبی نیز با درمان زینک با سرعت بیشتری بهبود یافتند. در مطالعه ایی، استفاده از مولتی ویتامین های دوران بارداری منجر به بارداری آسان تر (مانند تهوع صبحگاهی کمتر) شد.


اسید فولیک / فولات (ویتامین (B9 


اسید فولیک کمک می کند تا سلول های خونی و DNA سلول های جدید را بسازد. به جلوگیری از برخی نقایص مادرزادی به نام نقص لوله عصبی کمک می کند که در سه ماه اول بارداری اتفاق می افتد. به جلوگیری از زایمان زودرس و وزن کم هنگام تولد کمک می کند. زنانی که ممکن است باردار شوند یا باردار هستند باید روزانه 400 تا 800 میکروگرم اسید فولیک را از مکمل های غذایی (بیشتر ویتامین های دوران بارداری این مقدار را دارند) یا غذاهای غنی شده مانند بسیاری از غلات صبحانه دریافت کنند. تقریباً نیمی یا 45 درصد از همه بارداری ها در ایالات متحده برنامه ریزی نشده است، بنابراین مهم است که اطمینان حاصل شود که اسید فولیک کافی دریافت می شود. 


ویتامین B12 


ویتامین B12 در ساخت گلبول های قرمز کمک می کند. برای عملکرد نورون ها (سلول های مغز و سیستم عصبی) الزامی است. در خانم های باردار مصرف ویتامین B12 برای رشد جنین بسیار مهم است.  از آنجایی که ویتامین B12 بیشتر از محصولات حیوانی به دست می آید، افراد گیاه خوار ممکن است نیاز به مصرف مکمل داشته باشند تا مطمئن شوند که به اندازه کافی دریافت می کنند. همچنین در صورتی که کودک فقط با شیر مادر تغذیه میکند ممکن است نیاز به مصرف مکمل داشته باشد. با افزایش سن (50 سال یا بیشتر) ، جذب ویتامین B12 کاهش پیدا می کند و نیاز به مصرف مکمل می باشد.  


سه گروه از زنان وجود دارند که ممکن است به مکمل های ویتامین و مواد معدنی بیشتری نیاز داشته باشند:
زنانی که باردار هستند یا ممکن است باردار شوند: مکمل تضمین می کند که اسید فولیک مورد نیاز روزانه را برای کاهش خطر برخی نقص های مادرزادی از جمله اسپینا بیفیدا دریافت می کنید. 


زنان یائسه: زنان پس از یائسگی به دلیل تغییرات هورمونی سریعتر از مردان تراکم استخوان را از دست می دهند. بسیاری از زنان کلسیم و ویتامین D کافی را از غذاهایی که می خورند دریافت نمی کنند. کلسیم و ویتامین D به پیشگیری از پوکی استخوان کمک می کند. همچنین ممکن است نیاز به مصرف مکمل های ویتامین B12 داشته باشند.
گیاهخواران: برخی از ویتامین ها از محصولات حیوانی راحت تر از منابع گیاهی دریافت می شود. به عنوان مثال، ویتامین B12 در بسیاری از محصولات حیوانی از جمله تخم مرغ و لبنیات یافت می شود، اما در گیاهان یافت نمی شود. همچنین، مخصوصاً گیاهخواران ممکن است ویتامین B2 (ریبوفلاوین)، B12 و D را به تنهایی از طریق غذا دریافت نکنند.

منابع علمی

 Vitamins and minerals for women: recent programs and intervention trials
An investigation of vitamin and mineral supplement recommendation among first-trimester pregnancies.

verification