مکمل های غذایی برای حفظ سلامت قلب و فشار خون


مصرف ویتامین ها و مواد معدنی در دوزهای مناسب ممکن است به کاهش خطر بیماری های قلبی کمک کند. غذاهای کامل باید منبع اصلی مواد مغذی باشند، و تحقیقات نشان می دهد که بسیاری از افراد میزان توصیه شده را دریافت نمی کنند. مکمل نمی تواند عادات غذایی ناسالم را جبران کند، اما گاهی اوقات حتی افرادی که عادات غذایی سالمی دارند، دریافت تمام میوه ها، سبزیجات و سایر غذاهای سالم مورد نیازشان سخت است. مکمل مناسب می تواند به پر کردن شکاف ها کمک کند. مطالعات متعدد حاکی از ارتباط مثبت بین مصرف مکمل های ویتامین و مواد معدنی و پیشگیری از بیماری قلبی است.

مولتی ویتامین و مواد معدنی برای سلامت قلب و عروق

مکمل های ویتامین و مواد معدنی می توانند ایمن و ارزان باشند و ممکن است برای سلامتی مفید باشند.


اسید فولیک


اسید فولیک نمایانگر شکل مصنوعی فولات است، نوعی ویتامین B که به بدن در ساخت سلول‌های جدید کمک می‌کند. سطوح پایین فولات ممکن است به افزایش خطرات قلبی عروقی، از جمله فشار خون بالا کمک کند. چندین مطالعه نشان داده‌اند که اسید فولیک ممکن است با کمک به شل شدن دیواره‌های شریان‌ها، فشار خون بالا را کاهش دهد و منجر به کاهش فشار شود. مکمل اسید فولیک باعث کاهش فشار خون بالا تا حدود 3 درصد در طول سال ها شد که برای مقابله با اثرات منفی این بیماری کافی است. بسیاری از میوه ها، سبزیجات و غلات حاوی اسید فولیک هستند. اما با توجه به اینکه یک فرد معمولی فقط بین 100 تا 150 میکروگرم اسید فولیک در روز مصرف می کند، باید مکمل مصرف شود تا حداقل مقدار توصیه شده روزانه 400 میکروگرم را تامین کند.


ویتامین D


ویتامین D به تنظیم فشار خون کمک می کند. نقشی حیاتی در تنظیم هورمون های تولید شده توسط کلیه ها دارد که به مدیریت میزان نگهداری نمک کمک می کند. گزارش‌های مشاهده‌ای به روند افزایش فشار خون در ماه‌های سردتر زمستان اشاره کرده‌اند که نشان می‌دهد کاهش ویتامین D ممکن است به افزایش فشار خون کمک کند. مدل‌های موش اصلاح‌شده ژنتیکی نشان داده‌اند که ویتامین D از سطوح سالم فشار خون پشتیبانی می‌کند. متأسفانه، بسیاری از آزمایش‌های انسانی که آیا ویتامین D می‌تواند از فشار خون بالا جلوگیری کند، نتایج متفاوتی به همراه داشته است. این مطالعات نیازمند زمان بیشتر و کنترل بسیاری از متغیرهای غیرعملی در مطالعات انسانی است. دوز توصیه شده 1000 واحد بین‌المللی ویتامین D در روز در بزرگسالان سالم است.


منیزیم


منیزیم می تواند به شل شدن شریان ها کمک کند و منجر به کاهش فشار خون شود. مصرف حدود 500 میلی گرم تا 1000 میلی گرم منیزیم ممکن است فشار خون را 2 تا 5 میلی متر جیوه کاهش دهد. ترکیب منیزیم با غذاهای پر پتاسیم و کم سدیم ممکن است در کاهش فشار خون موثرتر از مصرف مکمل‌های منیزیم به تنهایی باشد. 


فیبر


کشورهای توسعه یافته تنها حدود نیمی از فیبر غذایی توصیه شده 25 تا 30 گرم در روز را مصرف می کنند. یک متاآنالیز نشان داد که مصرف فیبر غذایی ممکن است از فشار خون بالا جلوگیری کند. در مورد اینکه چگونه فیبر ممکن است فشار خون بالا را کاهش دهد، باید مطالعات بیشتری انجام شود. مصرف زیاد فیبر غذایی به کاهش شاخص گلیسمی غذاها کمک می کند و پاسخ انسولین را مدیریت می کند که وعده های غذایی با گلیسمی بالا ممکن است در تنظیم فشار خون نقش داشته باشند. مهمتر از آن، مصرف فیبر ممکن است به جذب مواد معدنی مانند منیزیم و ویتامین هایی مانند ویتامین D و اسید فولیک کمک کند. مصرف فیبر غذایی ممکن است بر سایر اقدامات محافظتی قلب مانند کاهش کلسترول تأثیر بگذارد. هر گرم فیبر رژیمی مصرف شده منجر به کاهش 2 میلی گرمی در لیپوپروتئین با چگالی کم (کلسترول LDL) یعنی کلسترول بد می شود. مهمتر از آن، دریافت بیشتر فیبر رژیمی خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش می دهد.


کوآنزیم Q10


CoQ10، آنتی اکسیدانی قوی است که در نیروگاه سلول، میتوکندری یافت می شود. به تبدیل غذا به انرژی کمک می کند. همچنین این قدرت را دارد که با رادیکال های آزاد که در بدن یافت می شوند مبارزه کند. بدن می تواند مقداری از این مولکول را سنتز کند، اما از طریق رژیم غذایی نیز به دست می آید. CoQ10 در انواع غذاها از جمله گوشت، ماهی و مغزها یافت می شود. کوآنزیم ها به آنزیم ها کمک می کنند تا از قلب و ماهیچه های اسکلتی محافظت کنند. همچنین گفته می‌شود که CoQ10 به نارسایی قلبی کمک می‌کند، همچنین انرژی را افزایش می‌دهد و سرعت بهبودی پس از ورزش را افزایش می‌دهد. برخی از افراد آن را برای کمک به کاهش اثرات برخی داروها بر قلب، ماهیچه ها و سایر اندام ها مصرف می کنند.


اسیدهای چرب امگا 3


اسیدهای چرب اشباع نشده امگا 3 در روغن انواع خاصی از ماهی، سبزیجات و سایر منابع گیاهی یافت می شوند. این اسیدهای چرب توسط بدن ساخته نمی شوند و باید در رژیم غذایی یا از طریق مکمل ها، اغلب "روغن ماهی" مصرف شوند. اسیدهای چرب غیراشباع امگا 3 با کاهش تولید تری گلیسیرید در بدن عمل می کنند. سطوح بالای تری گلیسیرید می تواند منجر به بیماری عروق کرونر، بیماری قلبی و سکته شود. اسیدهای چرب غیراشباع امگا 3 همراه با رژیم غذایی و ورزش به کاهش سطح تری گلیسیرید در خون کمک می کند. در یک کارآزمایی، مصرف مکمل باعث بهبود عملکرد قلب و کاهش تعداد بستری شدن در بیمارستان در برخی از بیماران شد.


منیزیم


تحقیقات نشان داده است که سطوح پایین منیزیم می تواند پیش بینی کننده بیماری قلبی باشد. منیزیم پایین با عوامل خطر قلبی عروقی مانند: فشار خون بالا، تشکیل پلاک شریانی، کلسیفیکاسیون بافت های نرم، کلسترول و سخت شدن رگ ها مرتبط است. 


ویتامین E


در بیماران مبتلا به فشار خون خفیف، مصرف مکمل ویتامین E به مدت 27 هفته می تواند فشار خون آنها را در مقایسه با دارونما کاهش دهد. علاوه بر این، آزمایشات بالینی اثرات مفید مکمل ویتامین E را بر فشار خون در افراد میانسال و دیابت نوع 2 نشان داد.


ویتامین سی


ویتامین C ممکن است به عنوان یک دیورتیک عمل کند و باعث شود کلیه ها سدیم و آب بیشتری را از بدن خارج کنند که به شل شدن دیواره رگ های خونی کمک می کند و در نتیجه فشار خون را کاهش می دهد. دافی و همکارانش با افزودن ویتامین C به داروهای ضد فشار خون همزمان، کاهش آن را نشان دادند. 


ال کارنیتین


ال-کارنیتین اسید آمینه ایی است که برای انتقال چربی ها به داخل میتوکندری (محلی در سلول که در آن چربی ها به انرژی تبدیل می شوند) لازم است. تولید انرژی کافی برای عملکرد طبیعی قلب ضروری است. چندین مطالعه با استفاده از ال کارنیتین بهبود عملکرد قلب و کاهش علائم آنژین را نشان داد. افراد مبتلا به نارسایی احتقانی قلب، اکسیژن رسانی کافی به قلب ندارند، که می تواند به عضله قلب آسیب برساند. چنین آسیبی ممکن است با مصرف مکمل های ال کارنیتین کاهش یابد. مصرف ال کارنیتین همچنین ممکن است به کاهش آسیب و عوارض پس از حمله قلبی کمک کند.


ال آرژنین


مطالعات نشان می دهد که ال-آرژنین، یک اسید آمینه و سوبسترای نیتریک اکسید سنتاز، ممکن است در کاهش فشار خون اثر داشته باشد. متاآنالیزی شواهدی ارائه می دهد که مکمل ال-آرژنین خوراکی به طور قابل توجهی فشار خون سیستولیک و دیاستولیک را کاهش می دهد.


سیر


سیر که به صورت خوراکی به عنوان مکمل مصرف می شود، علاوه بر خوش طعم کردن غذا برای بسیاری از افراد، به عنوان  کمکی احتمالاً موثر در درمان فشار خون بالا و بیماری عروق کرونر استفاده می شود. سیر می تواند بر لخته شدن خون تأثیر بگذارد.

 

verification