مکمل های غذایی برای تقویت حافظه حاوی چه ترکیباتی هستند؟


محصولات بدون نسخه‌ای را که وعده حافظه بهتری می‌دهند را فراموش کنید!

با تمام تبلیغات در فضای مجازی پیرامون تقویت حافظه و مکمل‌های سلامت حافظه، تصمیم گرفتیم که یک تحلیل از آنچه می‌خواهید هنگام خرید یک مکمل مؤثر برای حمایت از حافظه سالم و بهبود عملکرد شناختی به آن توجه کنید، بنویسیم.
یک نظرسنجی اخیرا نشان داده است که حدود 25 درصد از بزرگسالان بالای 50 سال مکملی را برای بهبود سلامت مغز خود به امید تقویت حافظه و توجه و تمرکز بیشتر مصرف می‌کنند.
مشکل اصلی کجاست؟ هیچ دلیل محکمی وجود ندارد که مکملها بتوانند حافظه را تقویت کنند.
از نظر سلامت مغز، این بدان معناست که مکمل‌ها می‌توانند به هوشیاری ذهنی یا از دست دادن حافظه کمک کنند - اما نه اینکه از زوال عقل یا بیماری آلزایمر محافظت کنند یا آن را بهبود بخشند. 
ترکیبات مواد مغذی
بسیاری از مکملهای مغز بر روی اسیدهای چرب امگا 3 (مانند اسیدهای موجود در روغن ماهی)، ویتامین E، ویتامین‌های مختلف B یا ترکیبات مختلف تمرکز دارند. چرا؟
به گفته محققین دانشگاه هاروارد، شواهد محکمی مبنی بر اینکه برخی رژیم‌های غذایی - مانند رژیم مدیترانه‌ای، رژیم DASH و رژیم غذایی MIND - می‌توانند به بهبود عملکرد شناختی کمک کنند، وجود دارد. این رژیمها حاوی مواد غذایی با مقادیر زیادی از این ویتامین ها و مواد معدنی هستند. اما چیزی که مشخص نیست این است که آیا ترکیب مواد مغذی در این رژیم‌ها مفید است، یا اینکه این ترکیبات خاص هستند یا حتی مقادیر مشخصی دارند یا برخی فاکتورهای دیگر.
اسیدهای چرب امگا 3 (روغن ماهی)
سه نوع امگا 3 وجود دارد: ایکوزاپنتانوئیک اسید (EPA) و دوکوزاهگزانوئیک اسید (DHA) - که بیشتر در ماهی‌های چرب مانند سالمون و ماهی خال مخالی وجود دارد - و اسید آلفا لینولنیک (ALA) که در سبزیجات سبز برگ یافت می‌شود، مانند کلم بروکسل، اسفناج، روغن‌های گیاهی (کلزا، سویا) و آجیل و دانه‌ها (گردو، دانه کتان).
بدن ALA را به EPA یا DHA تبدیل می‌کند، اما فقط در مقادیر کم، بنابراین بهترین راه برای دریافت مقادیر بالای EPA و DHA، خوردن ماهی بیشتر است. امگا 3 به ساخت غشاهای سلولی در مغز کمک می‌کند و همچنین ممکن است اثرات ضد التهابی و آنتی اکسیدانی داشته باشد که می‌تواند از سلولهای مغز محافظت کند.
ماهی یکی از اصلی‌ترین رژیم‌های غذایی مدیترانه‌ای و MIND است، و مطالعات نشان داده‌اند که بین مصرف بیشتر ماهی و کاهش خطر زوال شناختی ارتباط وجود دارد. با این حال، مکملهای امگا 3 اثر مشابهی را نشان نداده‌اند. به گفته محققین دانشگاه هاروارد: "به نظر میرسد هر گونه فایده‌ای از مصرف بیشتر ماهی حاصل می‌شود و نه از مصرف مکملهای روغن ماهی."
ویتامین E
ویتامین E یک آنتی اکسیدان است و اعتقاد بر این است که با کاهش استرس اکسیداتیو به سلامت مغز کمک می‌کند. این تنها مکملی است که مزیت احتمالی در سلامت حافظه دارد.

براساس یافته‌های منتشر شده مجله Nutrients، ویتامین E با دوز بالا ممکن است به افراد مبتلا به زوال عقل خفیف تا متوسط آلزایمر کمک کند تا برای مدت کوتاهی به انجام وظایف روزمره زندگی خود ادامه دهند. با این حال، ویتامین E از بیماری جلوگیری نمی‌کند و علائم دیگر را کاهش نمیدهد و دوزهای بالا خطر سکته مغزی هموراژیک را افزایش می‎‌دهد.
ویتامین‌های گروه B
سه ویتامین B اغلب با سلامت مغز مرتبط هستند: B6، B9 (فولات)، و B12. این ویتامین‌ها می‌توانند به تجزیه هموسیستئین کمک کنند که سطوح بالای آن با خطر بیشتر زوال عقل و بیماری آلزایمر مرتبط است. ویتامین‌های B همچنین به تولید انرژی مورد نیاز برای رشد سلولهای جدید مغز کمک می‌کنند.
با این حال، بیشتر افراد از طریق رژیم غذایی خود ویتامین B کافی دریافت می‌کنند. در صورت کمبود یا مشکل دریافت کافی از طریق رژیم غذایی، ممکن است به ویتامین‌های B اضافی از طریق مکمل‌ها نیاز داشته باشید، اما در غیر این صورت مکمل‌ها هیچ فایده واضحی برای سلامت مغز ندارند.
کافئین:
کافئین پرمصرف‌ترین محرک است که روزانه توسط 80 درصد از جمعیت مصرف می‌شود.
کافئین یک داروی کارآمد است که به سرعت از سد خونی مغزی عبور می‌کند تا گیرنده‌های آدنوزین را که به‌طور گسترده در نواحی قشر مغز پخش می‌شوند، مسدود کند.
حتی در دوزهای پایین، کافئین منجر به افزایش قابل توجهی در میزان شلیک در نواحی واسطه خواب و خلق می شود، نرخ شلیک در مناطقی که واسطه خواب و خلق هستند  می‌شود که این فعالیت قشر تقویت شده احتمالاً زمینه ساز افزایش فعالیت ذهنی و هوشیاری و همچنین افزایش توجه پایدار و زمان واکنش سریعتر است. با این حال، تعداد کمی از مطالعات نشان دادهاند که کافئین در واقع عملکرد حافظه را بهبود می‌بخشد.

verification