آب مروارید چشم؛ راه های درمان و پیشگیری


پیشگیری و درمان آب مروارید چشم
اب مروارید چشم چیست
آب مروارید کدر شدن عدسی چشم است که ممکن است باعث تاری دید یا تحریف دید، مشکلات تابش خیره کننده یا در موارد بسیار پیشرفته، کوری شود. آب مروارید یک علت مهم نابینایی در سراسر جهان است.
در این مطلب از سوپرابیون می خواهیم به بررسی همه جانبه این بیماری بپردازیم تا بهتر بتوانید با آگاهی آن را کنترل کنید.
با ما همراه باشید در این مقاله به موارد زیر می پردازیم ؛
  • آب مروارید چیست
  • علت آب مراورید را بشناسید
  • ریسک فاکتورهای آب مروارید
  • علائم و نشانه‌های آب مروارید
  • راهکارهای پیشگیری
  • تشخیص آب مروارید
  • درمان آب مروارید
 
 
 

بیماری آب مروارید چشم چیست؟

این بیماری اغلب با افزایش سن ایجاد می‌شود و ممکن است بخشی طبیعی از پیری باشد. در حقیقت، بیش از نیمی از همه آمریکایی‌های 80 ساله و بالاتر یا آب مروارید دارند یا برای رهایی از آب مروارید تحت عمل جراحی قرار گرفته‌اند.
با این حال، تغذیه نامناسب، اختلال‌های متابولیکی، قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید یا سایر منابع تابش، تروما و برخی از داروها مانند کورتیزون می‌تواند رشد آن را تسریع کند. هیچ درمان پزشکی اثبات شده‌ای وجود ندارد. تکنیک میکرو جراحی مدرن همراه با کاشت لنز داخل چشمی می‌تواند دید طبیعی را در اکثر قریب به اتفاق بیماران بازگرداند. به استثنای برخی موارد غیر معمول، تأخیر در درمان منجر به نتیجه نامطلوب نمی‌شود.
آب مروارید همچنان عامل مهم نابینایی است. در سراسر جهان، موارد نابینایی ناشی از آب مروارید از 12.3 میلیون نفر در سال 1990 به 20 میلیون نفر در سال 2010 افزایش یافته است، و نسبت نابینایی ناشی از آب مروارید از 12.7 درصد در آمریکای شمالی تا 42 درصد در جنوب شرقی آسیا متغیر است. جراحی آب مروارید در اکثر مناطق جهان افزایش یافته است و نسبت موارد نابینایی ناشی از آب مروارید کاهش یافته است.

در فایل صوتی زیر بصورت خلاصه نحوه پیشگیری از آب مروارید پردخته شده است . با کلیک بر روی آن می توانید گوش کنید :

 

علت آب مروارید چیست؟

 

عدسی چشم دارای ساختار منحصر به فردی است که به دلیل افزایش سن یا دلایل دیگر آسیب‌پذیر می‌شود. بر خلاف سایر ساختار اپیتلیومی بدن، عدسی‌ها نمی‌توانند سلول‌های غیر قابل حیات خود را از بین ببرند. این سلولها به مرور در مرکز لنز فشرده شده و شفافیت خود را از دست می‌دهند.
بیماری زایی آب مروارید ممکن است به نوع آن مربوط باشد:
 

آب مروارید وابسته به سن

سن بالا عامل اصلی آب مروارید است. پاتوژنز آن مربوط به اثرات تخریبی پیری بر روی ساختار سلولی است. برخی از همبستگی‌های آناتومیکی و فوق ساختاری کدورت لنز شناخته شده است، اگرچه مکانیسم‌های دقیق بیماری‌زایی مشخص نیست. شواهد اپیدمیولوژیک و تجربی نشان می‌دهد که توهین اکسیداتیو عکس ، شاید با مواد سمی یا حساس کننده تقویت شده باشد، نقش دارد. مانند بیماری ماکولای چشم که این بیماری نیز وابسته به سن رخ می دهد.
آب مروارید چشم
 

آب مروارید غیر وابسته به سن

 این نوع آب مروارید اغلب در اثر ضربه، یووتیس، اسکلریت (به ویژه اسکلریت نکروزان)، تابش تومور داخل چشم، تأثیر متابولیک بیماریهای سیستمیک مانند دیستروفی میوتونیک، استفاده از کورتیکواستروئیدهای موضعی یا برخی فنوتیازینها و آنتی کولین استرازهای موضعی (آب مروارید سمی) ایجاد می‌شود.
 

عوامل خطر آب مروارید

چه عواملی زمینه ایجاد این بیماری را به وجود می آورد؟
 
  • سن، سیگار کشیدن، مصرف الکل
  • قرار گرفتن در معرض نور خورشید
  • سبک زندگی ناسالم از جمله سوءتغذیه و عدم تحرک بدنی
  • سندرم متابولیک، دیابت قندی
  • استفاده سیستمیک از کورتیکواستروئیدها و احتمالاً تجویز طولانی مدت دوزهای بالای کورتیکواستروئیدهای استنشاقی (به نظر می‌رسد استروئیدهای داخل بینی خطری ندارند)
  • استفاده از استاتین (اگرچه اطلاعات در این خصوص قوی نیستند)

 

علائم و نشانه‌های بیماری آّب مروارید چشم

 

پیشرفت آب مروارید یک فرآیند بدون درد و پیشرونده است که در افراد مختلف بسیار متغیر است. بیماران معمولاً علائم دو طرفه دارند و از مشکل در رانندگی در شب (به ویژه به دلیل تابش نور چراغهای جلو) یا خواندن علائم جاده‌ای شکایت دارند. بیشتر موارد در بیماران بالای 60 سال اتفاق می‌افتد. افراد جوانتر مبتلا به آب مروارید احتمالاً دارای عوامل خطر مانند دیابت شیرین یا استفاده از استروئیدهای سیستمیک هستند. بیماران در هر سنی به دلیل ضربه شدید چشم دچار آب مروارید می‌شوند. تظاهرات بالینی آب مروارید وابسته به سن و غیر وابسته به سن یکسان است.
در بسیاری از بیماران، پیش از شروع کدر شدن عدسی که بینایی را کاهش می‌دهد، نزدیک بینی افزایش می‌یابد. این افزایش نزدیک بینی، که "تغییر نزدیک بینی" نامیده می‌شود، ناشی از افزایش قدرت شکست عدسی است که به تدریج تبدیل آب مروارید می‌شود و می‌تواند با پیشرفت کدری و تاری ادامه یابد. بیماران بیشتر مشکل در دوربینی گزارش می‌دهند و برخی ممکن است توجه داشته باشند که دید نزدیک آنها بهتر است. نیاز به آپدیت نسخه عینک در فواصل بیشتر قبل از ایجاد کدری و تاری امری معمول است.
 

 

پیشگیری از بیماری آب مروارید چشم 

چگونه می‌توان از آب مروارید جلوگیری کرد؟
می‌توانید برای محافظت از چشم‌ها و به تأخیر انداختن آب مروارید اقداماتی را انجام دهید مانند؛
  • برای جلوگیری از آفتاب از عینک آفتابی و کلاه لبه دار استفاده کنید
  • سیگار را ترک کنید
  • غذای سالم بخورید -  مقدار زیادی میوه و سبزیجات بخورید - مخصوصاً سبزیجات تیره و برگدار مانند اسفناج، کلم پیچ و کلم سبز.
  • شواهد مربوط به مکمل‌ های مولتی ویتامین چشم متضاد هستند و هیچ توصیه روشنی برای مفید بودن مصرف ویتامین در پیشگیری از آب مروارید وجود ندارد. اگرچه استفاده از استروژن پس از یائسگی (بیش از 10 سال) ممکن است خطر ابتلا به آب مروارید هسته ای را کاهش دهد، .
  • معاینه گشادی مردک چشم* (Get a dilated eye exam) را انجام دهید- اگر سن شما 60 سال یا بیشتر است، حداقل هر 2 سال یک بار یک این تست را انجام دهید.

خوردن غذاهای غنی از لوتئین و زاگزانتین ممکن است باعث کند شدن تشکیل آب مروارید آنها شود. مکمل سوپرابیون مکس ویژن مکمل چشمی حاوی لوتئین و زاگزانتین و مولتی ویتامین تقویت چشم جهت پیشگیری از آب مروارید می باشد و در افراد مبتلا به آب مروارید روند پیشرفت بیماری را کند می کند.

 

*معاینه‌ای ساده و بدون درد است. پزشک مشکلات بینایی را که باعث می‌شود بینایی واضح نباشد، مانند نزدیک بینی یا دوربینی، بررسی می‌کند. سپس پزشک قطره‌های چشمی به شما می‌دهد تا مردمک چشم شما را گشاد کرده و بیماریهای چشم را بررسی کند. از آنجا که بسیاری از بیماریهای چشمی هیچ علامت یا نشانه‌ای ندارند، ممکن است مشکلی داشته باشید و ندانید. حتی اگر فکر می‌کنید چشمان شما سالم هستند، انجام معاینه چشم باز شده تنها راه مطمئن برای تایید سلامت چشم شماست.

آب مروارید چشم چگونه تشخیص داده می شود

تشخیص آب مروارید چشم

 
تشخیص آب مروارید بر اساس یافته‌های مشخص کدورت در معاینه جامع چشم است. در صورتی که آسیب‌شناسی دیگری تشخیص داده نشود و میزان تیرگی لنز با شکایات بیمار و تست حدت بینایی مرتبط باشد، تشخیص آب مروارید داده می‌شود.

 

درمان آب مروارید چیست؟

 

جراحی تنها راه خلاص شدن از آب مروارید است، اما ممکن است نیازی به جراحی فوری نداشته باشید.
 
درمان خانگی- در اوایل، ممکن است بتوانید تغییرات کوچکی برای مدیریت آب مروارید خود ایجاد کنید. شما می‌توانید کارهایی مانند:
  • در خانه یا محل کار از چراغ‌های روشن‌تری استفاده کنید
  • از عینک آفتابی ضد نور استفاده کنید
  • از لنزهای بزرگنمایی برای مطالعه و سایر فعالیتها استفاده کنید
  • عینک یا لنز جدید- یک نسخه جدید برای عینک یا لنزهای تماسی می‌تواند به شما کمک کند تا در ابتدای بیماری آب مروارید بهتر ببینید.
 

عمل جراحی آب مروارید 

 
 اگر آب مروارید مانع فعالیتهای روزمره مانند خواندن، رانندگی یا تماشای تلویزیون شود، پزشک ممکن است جراحی را پیشنهاد کند. در حین عمل جراحی آب مروارید  پزشک لنز کدر شده را برداشته و یک لنز مصنوعی جدید (که به آن لنز داخل چشمی یا IOL نیز گفته می‌شود) جایگزین می‌کند. این جراحی بسیار ایمن است و از هر 10 نفری که جراحی می‌شوند 9 نفر آنها بعد از جراحی بهتر می‌بینند.
verification
زمان ثبت
یکشنبه 02 مرداد 1401 12:13
عبداله عبدرضایی
مطالب بسیار آموزنده و راهگشا بود.تشکر میکنم
زمان ثبت
شنبه 29 مرداد 1401 06:29
ممنون ازاین مطالب مفید
زمان ثبت
دوشنبه 09 آبان 1401 00:08
بسیار آموزنده و مفید بود ، سپاسگزارم
زمان ثبت
شنبه 19 فروردین 1402 06:36
سید مرتضی حسینی
سلام وخداقوت مطالب خیلی جالب وخوب بودمتشکر
زمان ثبت
سه شنبه 02 خرداد 1402 21:32
خسرو
سپاس بسیار عالی
زمان ثبت
چهارشنبه 17 خرداد 1402 05:01
طاهر
توضیحات خوب و تعیین کننده بود . با سپاس
زمان ثبت
چهارشنبه 17 خرداد 1402 12:49
از شهر طرق رود
بنام خدا وباسلام.
ممنون.
مختصر وبسیار مفید بود.
زمان ثبت
پنجشنبه 18 خرداد 1402 18:22
اسدالله خان دیلمی
خیلی مطالب خوب ارائه شده است
زمان ثبت
چهارشنبه 11 مرداد 1402 07:56
جواد حسینی
خوب بود مرسی
زمان ثبت
یکشنبه 23 مهر 1402 03:44
م م ح
خالق را سپاسگزارم که انسانهای شریفی چون شما و دکتران این رشته از پزشکی را مشتاق این خدمت رسانی برای این قشر از بیماران ، کرد و بوجود آورد . پزشکانی که دیدن دنیایی را به این دسته از افراد نیازمند ، برمیگردانند .
از همگیتان ، کمال تشکر و قدانی میگردد . سپاس