نقش مکمل ها در درمان پوکی استخوان


پوکی استخوان  پوکی استخوان یا استئوپروز بصورت شکننده و ضعیف شدن ساختار استخوان است که معمولا آن را در     سالمندان می بینیم. در این مطلب قصد داریم براساس شواهد علمی، شما را ابتدا با ساختار بیماری و خطرات آن و سپس در مورد مکملهای مناسب غذایی برای درمان یا پیشگیری آن صحبت کنیم. با ما         همراه باشید.

پوکی استخوان چیست؟

 پوکی استخوان یک بیماری خاموش و بسیار شایع در سراسر جهان است که در آن کاهش تراکم استخوان   می‌تواند منجر به افزایش خطر شکستگی استخوان و کاهش طول استخوان شود . پوکی استخوان همپنین با درد حاد و مزمن همراه است که به خصوص در کمر رخ می‌دهد و می‌تواند کیفیت زندگی فرد را به میزان قابل توجهی تحت تأثیر قرار دهد. زمانی که پوکی استخوان رخ می‌دهد بدن بافت استخوان بیشتری جذب می‌کند و کمتر می‌تواند بافت استخوانی جدید جایگزین آن کند.

عوارض پوکی استخوان

طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی مهم‌ترین عارضه پوکی استخوان، شکستگی است.  بیشترین شکستگی در این بیماری در ناحیه مفصل ران در محل اتصال به لگن و در ستون فقرات که معمولا وزن بدن را تحمل می‌کنند رخ می‌دهد. طبق مطالعات انجام شده در طی سال‌های 2005-2010  %2/16 از بزرگسالان بالای 65 سال و بالاتر دچار پوکی استخوان در ستون فقرات، کمر،گردن یا استخوان ران می‌شوند. اگر قرار است به فرد آسیب دیده کمک شود، شناختن ماهیت پوکی استخوان ضروری است.

عوارض پوکی استخوان

 

فاکتورهای خطر برای ابتلا به پوکی استخوان:

  • جنس: پوکی استخوان در زنان شایع‌تر از مردان است، حدود 25 % (از هر 4 نفر) از زنان بالای 65 سال و بالاتر و حدود 5% (از هر20 نفر) از مردان 65 سال و بالاتر را درگیر می‌کند. بسیاری از افراد مبتلا به پوکی استخوان از وجود این بیماری اطلاعی ندارند تا زمانی که یکی از استخوان‌های آنها شکسته شود. به همین دلیل است که به بیماری خاموش معروف است.
  • سن: هرچه سن شما بیشتر باشد خطر ابتلا به پوکی استخوان بیشتر خواهد شد.
  • نژاد: آسیایی‌ها و قفقازی‌ها بیشتر در معرض ابتلا به پوکی استخوان قرار دارند.
  • ژنتیک: در صورت وجود سابقه پوکی استخوان در خانواده، شانس ابتلا بیشتر خواهد بود.
  • دوران منوپوز (یائسگی): این دوره در زندگی یک زن باعث بروز تأثیرات جسمی و هورمونی می‌شود.به عنوان مثال در این دوران هورمون استروژن کاهش می‌یابد، که این تغییرات می‌تواند خطر ابتلا به پوکی استخوان را افزایش دهد. ثابت شده است که هورمون استروژن به صورت غیرمستقیم در عملکرد سلولهای استخوان نقش مثبت دارد. 

در یائسگی زودرس (قبل از 45 سالگی) خطر ابتلا به پوکی استخوان بیشتر است.

  • استخوان‌بندی بدن: افرادی که دارای استخوان‌بندی ریز و نازک هستند بیشتر در معرض ابتلا به پوکی استخوان قرار دارند.
  • سلامتی: شرایط خاصی مانند سرطان یا سکته مغزی می‌تواند منجر به پوکی استخوان شود.

 

قرص های مکمل کلسیم در پوکی استخوان

 درمان پوکی استخوان

توصیه های درمانی غالباً براساس تخمین خطر احتمال شکستن استخوان در 10 سال آینده با استفاده از اطلاعاتی مانند آزمایش تراکم استخوان (BMD) انجام می‌شود. اگر خطر شکستگی زیاد نباشد، ممکن است درمان شامل دارو نباشد و در عوض ممکن است بر اصلاح عوامل خطر تخریب و کاهش بافت استخوان متمرکز شود.

و درمان های دارویی شامل دو گروه از داروها بصورت تقویت کننده ساختار استخوان(به نام بیس فسفونات و آنتی بادی مونوکلونال ها) و سازنده استخوان و هورمون تراپی می باشد.

 

 چگونه مکمل کلسیم مناسب برای پوکی استخوان انتخاب کنیم؟

مکمل کلسیم نقش مهمی در سلامت استخوان و بهبود تراکم استخوان و کاهش عوارض پوکی استخوان و شکستگی های استخوان در جنس ها و گروه های سنی مختلف دارد. هم چنین علاوه بر مکمل کلسیم، ویتامین‌های دیگری مانند ویتامین دی، ب12، زینک و سلنیوم برای مقابله با پوکی استخوان توصیه شده است.

 

در مکمل های کلسیم به دو نکته زیر توجه کنید:

  • کلسیم کربنات برای جذب نیاز به محیط اسیدی معده دارد و به همین دلیل باید همراه غذا خورده شود عوارض جانبی مصرف کلسیم کربنات شامل احساس گاز و یبوست است.
  • کلسیم سیترات برای جذب نیاز به محیط اسیدی معده ندارد و در صورت عدم اسیدیته هم حل می‌شود، خطر تشکیل سنگ کلیه را کاهش می‌دهد و یبوست ایجاد نمی‌کند.

 

با توجه به اطلاعات موجود در این زمینه، پوکی استخوان بیماری خاموش و شایع است که با توجه به اینکه درمان ندارد بهترین راه پیشگیری از آن می‌باشد. مصرف مکمل‌های کلسیم مسلما می‌تواند راهی موثر برای پیشگیری از آن باشد. از بین مکمل ها، ملح سیترات با توجه به اینکه نیاز به محیط اسیدی معده ندارد، عارضه ی گوارشی کمتری ایجاد می کند و هم چنین ریسک ایجاد سنگ کلیه را پایین تر می آورد و دارای جذب بهتری است توصیه می‌شود.

 

توصیه هایی برای پیشگیری از پوکی استخوان

  1. یک رژیم غذایی سالم داشته باشید که شامل مقدار کافی کلسیم و ویتامین دی باشد

(برای خواندن دریافت کلسیم و ویتامین دی در هر محدوده سنی روی لینک های زیر کلیک کنید: )

  1. به طور مرتب تمرینات ورزشی انجام دهید
  2. سیگار نکشید
  3. استفاده از الکل را محدود کنید
  4. مصرف مکمل کلسیم

آشنایی با مکمل کلسیم در سوپرابیون :

سوپرابیون کلسیترا  

 

منبع

مقاله علمی؛ Osteoporosis preventive behaviors in adolescent girls

مقاله علمی؛ ?Does Osteoporosis Run in Your Family

مقاله علمی؛ Pain management in osteoporosis

مقاله علمی؛ An overview and management of osteoporosis

مقاله علمی؛ Osteoporosis

مقاله علمی؛ Pharmacological Therapy of Osteoporosis