بهبود افسردگی با ویتامین دی


همه منقش ویتامین D در بهبود افسردگیا احساس خستگی، ناراحتی و غم در زمان‌های خاصی در زندگی داریم، که اغلب اوقات این احساسات برای یک یا دو هفته طول می‌کشد و در زندگی روزمره ما تداخلی ایجاد نمی‌کند. معمولا صحبت کردن با یک دوست یا اعضای خانواده به بهبود این احساسات کمک می‌کند. اما در صورت بروز افسردگی این احساسات بهبود نیافته و ممکن است هفته‌ها یا ماهها ادامه داشته باشد.

افسردگی دارای ارتباط معنادار با ناتوانی، مرگ‌ومیر ، هزینه‌های بهداشت و درمان و سومین علت منجر به ناتوانی در تمامی کشورهاست و چیزی حدود 840 میلیون نفر را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار داده است. پاتوفیزیولوژی زیربنایی افسردگی هنوز ناشناخته باقی مانده است و احتمال می‌رود که چندین مکانیسم مختلف درگیر باشند. عدم درمان این اختلال آسیب‌های روانی و عوارض اجتماعی و اقتصادی بسیاری برای بیماران ایجاد می‌کند.

 

نقش ویتامین D ویتامین D یک هورمون منحصربفرد نورواستروئیدی است که نقش حیاتی در سلامت استخوانها دارد و امروزه محققین پی بردن که ویتامین D در دیگر حوزه‌های سلامت نیز نقش ایفا می‌کند. یکی از این نقش‌ها در یهیود افسردگی است. مطالعات مختلفی درمورد ارتباط بین ویتامین D و افسردگی انجام شده.

دلایل بیولوژیکی فراوانی برای وجود نقش احتمالی ویتامینD در توسعه و عملکرد مغزی وجود دارد. بعضی از گیرنده‌های مغز، گیرنده‌های ویتامین D هستند، به این معنی که ویتامین  D به نوعی در مغز عمل می‌کند. این گیرنده‌ها در مناطقی از مغز یافت می‌شوند که با افسردگی ارتباط دارند به همین دلیل ویتامین D با افسردگی و سایر مشکلات روحی روانی ارتباط دارد.

اینکه ویتامین D دقیقا در مغز چگونه کار می‌کند بطور شفاف مشخص نشده است. یکی از نظریه‌ها این است که ویتامین D روی میزان مواد شیمیایی موسوم به مونوآمین‌ها نظیر سروتونین و نحوه کار آنها در مغز تاثیر می‌گذارد. بسیاری از داروهای ضد افسردگی با افزایش میزان مونوآمین ها در مغز کار می‌کنند. بنابراین محققین حدس می‌زنند که ویتامین D ممکن است میزان مونوآمین‌ها را افزایش دهد که این به درمان افسردگی کمک می‌کند.

در یک مطالعه مروری انجام شده (2013)  درخصوص ویتامین D و افسردگی؛ یافته ها نشان داد:

  • کمبود ویتامین D در خون با افسردگی در ارتباط است.

  • کمبود ویتامین D در خون باعث پیشرفت و بدتر شدن وضعیت افسردگی فرد می‌شود.

  • مصرف ویتامین D می‌تواند باعث بهبود افسردگی و حتی پیشگیری از آن شود.

مطالعه دیگر (2014) که در آن 1102 نفر در رنج سنی 18-65 سال که در حال حاضر مبتلا به  اختلال افسردگی هستند و 790 با سابقه افسردگی در گذاشته، دیده شد که سطح ویتامین D در افرادی که در حال حاضر افسرده هستند پایین‌تر است و شدت علائم افسردگی در افراد با سطح ویتامین D بالاتر، کمتر است. همچنین در یک پیگیری دوساله همبستگی معناداری بین وضعیت ویتامین D و علائم افسردگی مشاهده شد.

نقش ویتامین D در بهبود یافتن افسردگی

ویتامین D  به ویتامین آفتاب معروف است. مواجهه مستقیم با نور خورشید برای دریافت ویتامین D مورد نیاز، موجب افزایش انرژی و خلق‌وخوی شما می‌شود. براساس شواهد پس از مواجهه با نور خورشید میزان بتا-اندورفین افزایش می‌یابد که باعث احساس خوب و افزایش خلوق‌وخو می‌شود. بنابراین کسانی که احساس افسردگی می‌کنند باید سعی کنند تماس مناسبی با نورخورشید داشته و منابع غنی ویتامین D مصرف کنند. اما باتوجه به کمبود شدید این ویتامین در جامعه ایران از مصرف مکمل ویتامین D نیز نباید غافل شد.

 

 

 

References

J Chem Neuroanat, 2005. 29(1): 21-30

Br J Psychiatry, 2012. 201(5): 360-8

Br J Psychiatry, 2013. 202: 100-7

Mol Psychiatry. 2014 Apr;19(4):444-51