ویتامین های ضروری قبل از بارداری


ویتامین های ضروری قبل از  بارداری
ویتامین های دوران بارداری، مولتی ویتامین برای زنان باردار یا زنانی هستند که قصد بارداری دارند. در مقایسه با مولتی ویتامین های معمولی، آنها دارای مقدار بیشتری از مواد مغذی هستند که در دوران بارداری به آنها نیاز می باشد. ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی ممکن است یک ویتامین قبل از تولد برای فرد تجویز کند، یا می توان آنها را بدون نسخه خریداری کرد. 
سطوح خونی اکثر ویتامین‌ها در دوران بارداری کاهش می‌یابد، از جمله ویتامین‌های A، C، D، K، B1، B3، B5، B6، فولات، بیوتین و B12. دریافت کمتر از حد مطلوب ویتامین ها از دوران قبل از بارداری تا بارداری، خطر بسیاری از عوارض بارداری و مشکلات سلامتی نوزاد را افزایش می دهد. در ایالات متحده، مصرف ویتامین ها در رژیم غذایی اغلب کمتر از میزان توصیه شده است، به ویژه برای ویتامین D، کولین و DHA. بسیاری از مطالعات نشان می دهد که دریافت ناکافی ویتامین با طیف گسترده ای از عوارض بارداری (کم خونی، سزارین، افسردگی، دیابت بارداری، فشار خون بالا، ناباروری، پره اکلامپسی و پارگی زودرس پرده ها) و مشکلات سلامتی نوزاد مرتبط است.
 
بر اساس گزارش های قبلی، بیش از 300000 مرگ در روزهای اول زندگی رخ داده است و یکی از مهم ترین علل آن نقص لوله عصبی (NTD) است. این نقص به نیاز به مواد مغذی در دوران بارداری نسبت داده می شود، اما در سه ماهه اول بارداری بسیار مهم است. البته، چه قبل و چه بعد از لقاح، وضعیت تغذیه بسیار مهم است. بر سلامت جنین و همچنین بر رشد تأثیر می گذارد. یک عنصر مهم اسید فولیک است و کمبود آن در بین زنانی که می‌خواهند باردار شوند، اما ممکن است فاقد سایر ریزمغذی‌ها مانند آهن، ید و ویتامین D باشند، بسیار شایع است.

عوارض ویتامین در دوران بارداری

 
کمبود ویتامین در دوران بارداری یا قبل از آن می تواند بر سلامت مادر و جنین تأثیر بگذارد. به عنوان مثال، اگر زنی در دوران بارداری استفراغ طولانی مدت را تجربه کند، در معرض خطر ابتلا به کمبود تیامین است. تحقیقات اخیر پیشنهاد می‌کند که کمبود برخی از مواد مغذی با مشکلاتی در رشد و تکامل جنین، عوارض دوران بارداری، و تغییرات در رشد بعدی کودکان، اما همچنین تغییراتی که بر میکروبیوم روده مادر و به طور بالقوه میکروبیوم جنین تأثیر می‌گذارد، مرتبط است. به طور مشابه، در یک مطالعه بر روی گروهی از زنان از ونکوور (کانادا)، سطوح پایین ویتامین B6 قبل از بارداری با افزایش خطر زایمان زودرس و سقط جنین مرتبط است. مصرف ناکافی ویتامین B12 و فولات ممکن است خطر تولد زودرس (<37 هفته) و وزن کم هنگام تولد (<2500 گرم) را افزایش دهد، در حالی که بعداً (در دوران کودکی) ممکن است بر رشد شناختی و حرکتی تأثیر منفی بگذارد.
 
از نظر بیولوژیکی، اشکال فعال ویتامین B9 (اسید فولیک و فولات) برای تقسیم سلولی، اریتروپوئز و رشد و نمو جنین ضروری است. فولات یا ویتامین B9 یک ویتامین ضروری است اما نمی تواند توسط ارگانیسم ها سنتز شود، بنابراین باید آن را یا از غذاهایی که حاوی این عنصر هستند به طور طبیعی یا از طریق مکمل های غذایی تجویز شده توسط پزشک مصرف کنیم. از سپتامبر 2013، مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC) در ایالات متحده توصیه می کند که زنان در سنین باروری مکمل 400 میکروگرم اسید فولیک در روز، حداقل از چهار هفته قبل از لقاح، و همچنین در طول اولین بارداری مصرف کنند. سه ماهه بارداری، به منظور کاهش خطر ناهنجاری های مادرزادی، کمبود فولات در زنان باردار با افزایش نرخ ناهنجاری های مادرزادی از جمله آسیب لوله عصبی در بدو تولد، بیماری های قلبی عروقی، کم خونی ماکروسیتیک و فرآیندهای سرطان زا همراه می باشد.
 
مطالعات نشان داده است که مصرف اسید فولیک در دوران بارداری NTD را کاهش می دهد، اما این تنها در زنانی که قصد بارداری دارند یا در اولین دوره بارداری هستند موثر است. در ایالات متحده آمریکا و کانادا، برنامه های ملی برای توصیه به زنان باردار برای مصرف اسید فولیک اجرا شده است. این مصرف باید روزانه حداقل 2 تا 3 ماه قبل از لقاح و در طول بارداری و حتی در دوره پس از زایمان تجویز شود.
 

مصرف ویتامین در زنان باردار

 
مطالعه ایی انجام شده در اتحادیه اروپا تخمین می‌زند که بین سال‌های 1998 و 2017 شیوع 0.92 تولد وجود داشته است که در طول سال‌ها NTD را نشان می‌دهند. مطالعات کمی در مورد مصرف ویتامین در بین زنان باردار در برخی نقاط اروپا وجود دارد. زنان باردار تنها در ویزیت های دوران بارداری نیاز به ویتامین ها را تشخیص می دهند. در مورد زنان باردار، یک رژیم غذایی سالم امکان عدم تعادل برخی از مواد مغذی ضروری را رد نمی کند. به این ترتیب، کمبودها را می توان با ویتامین های دوران بارداری پوشش داد. به ویژه، نیاز به فولات در دوران بارداری افزایش می یابد، که برای رشد و تکامل جنین نیز لازم است. کمبود فولات با ناهنجاری‌هایی هم در مادر (کم خونی، نوروپاتی محیطی) و هم در جنین (ناهنجاری‌های مادرزادی) همراه است. درمان های باروری و مکمل های قبل و بعد از بارداری تحت تاثیر سن مادر، وضعیت تاهل و وضعیت شغلی (حضور/عدم کار) قرار داشت. مشخصات خانمی که در معرض خطر دریافت ناکافی مواد مغذی مورد نیاز در دوران بارداری قرار دارد، مادری است که خیلی جوان است، زنی که برای ویزیت های قبل از زایمان حاضر نمی شود و خانمی که وزن بدنش پایین است قبل از بارداری است.
 

اهمیت مصرف ویتامین ها قبل از بارداری

 
علاوه بر این، زنانی که قبل از بارداری مکمل‌های ویتامینی ندارند، حتی در دوران بارداری مکمل‌های ویتامینی را انتخاب نمی‌کنند و کمبود مکمل‌های ویتامینی در بارداری، زنان را در معرض خطر زایمان زودرس و وزن کم نوزاد در هنگام تولد قرار داده است.
مصرف مکمل های ویتامین، از جمله اسید فولیک، در جمعیت زنان قبل از باردار شدن و همچنین در دوران بارداری آنها به طور کلی کم است. این بر پارامترهای آنتروپومتریک بهینه نوزاد، سن طبیعی بارداری در هنگام تولد و افزایش وزن در دوران بارداری با توجه به BMI مادر قبل از بارداری تأثیر می گذارد. این جنبه‌ها با وجود عوامل اجتماعی-اقتصادی نامطلوب، سطح تحصیلات پایین، و سایر عوامل خطر مرتبط با سبک زندگی، مانند سیگار کشیدن، بیشتر تقویت می‌شوند.
 
این واقعیت که ما شیوع این پدیده کمبود مکمل‌های مولتی ویتامین را مشاهده کردیم، حتی در زنانی که تحت تأثیر عوامل خطر تحلیل شده قرار دارند، اهمیت ارتقاء نقش مکمل‌های ویتامین را به طور یکسان در بین همه افراد نشان می‌دهد. این امر امکان جلوگیری از حمایت هدفمند از زنان متعلق به یک جمعیت قومی خاص را فراهم می کند و بنابراین رویکرد تبعیض آمیز را حذف می کند. درک این نکته مهم است که سلامت تغذیه یک زن باید از زمان قبل از لقاح تضمین شود، هم برای ایجاد عادات سالمی که در دوران بارداری باید رعایت شود و هم برای بارداری موفق (نتیجه زایمان).
 
منابع علمی 
 
verification