ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز رشد کودکان


ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز  رشد کودکان


استفاده از اصول تغذیه مناسب و سبک زندگی سالم از رشد مناسب کودک حمایت می کند. همه اجزای رژیم غذایی باید متعادل باشند، اما برخی از مواد مغذی در دوران رشد کودکی اهمیت ویژه ای دارند و بنابراین دریافت بهینه آنها برای این دوره رشد ضروری است. دوره پیش دبستانی زمان تغییرات شدید است: رشد جسمی، حرکتی، شناختی، عاطفی و اجتماعی کودک. رژیم غذایی باید سطوح بهینه انرژی و مواد مغذی را فراهم کند. برخی از اجزای رژیم غذایی به دلیل خواص آنها ممکن است در فرآیند رشد کودک اهمیت ویژه ای داشته باشند. اینها شامل اسیدهای چرب امگا 3، ویتامین های گروه B، ویتامین D، آنتی اکسیدان ها، آهن، کلسیم، منیزیم، زینک و مس هستند. مکمل زینک و همچنین زینک کلسیم می تواند افزایش قد را بهبود بخشد و ویتامین A می تواند باعث افزایش وزن در کودکان پیش دبستانی عقب مانده رشد شود، اما بر بلوغ استخوان تاثیری ندارد. مکمل های ریز مغذی می تواند عوارض این کودکان را کاهش دهد. رشد کودک یک فرآیند سریع است که با رعایت سلامتی اتفاق می افتد. با این حال، همه کودکان به دلایل مختلفی آنطور که انتظار می رود بزرگ نمی شوند. در حالی که برخی از کودکان می توانند این نیازها را با خوردن یک رژیم غذایی سالم برآورده کنند، برخی دیگر ممکن است برای دریافت تمام مواد مغذی مورد نیاز خود به مکمل نیاز داشته باشند.


ویتامین ها و مواد معدنی:


کودک برای رشد، نمو و سلامتی به مقدار زیادی ویتامین و مواد معدنی ضروری نیاز دارد. آنها عبارتند از:

  • ویتامین های A، B، C، D، E و K
  • مواد معدنی مانند کلسیم، آهن، ید و زینک.

بهترین راه برای دریافت ویتامین ها و مواد معدنی کافی برای فرزندتان، خوردن غذاهای متنوع از پنج گروه غذایی سالم است:
سبزیجات
میوه

  • غذای غلات - نان، ماکارونی، غلات صبحانه، برنج، ذرت و غیره
  • غذاهای لبنی کم چرب - شیر، ماست و پنیر
  • گوشت و ماهی بدون چربی، مرغ، تخم مرغ، توفو، حبوبات (نخود، لوبیا، عدس، نخود و غیره) و آجیل.


 ویتامین و مواد معدنی ضروری برای رشد کودکان 


آهن (برای حمل و نقل اکسیژن)

ماده معدنی ضروری است که تقریبا در تمام موجودات زنده یافت می شود و برای تولید خون حیاتی است، به طوری که حدود ۷۰ درصد آهن بدن در سلول هایی به نام هموگلوبین و میوگلوبین یافت می شود که نقش مهمی در حمل و نقل و ذخیره خون در سراسر بدن دارند. هموگلوبین در گلبول های قرمز وظیفه مهم حمل اکسیژن از ریه ها به بخش های مهم دیگر مانند مغز را بر عهده دارند. کمبود آهن می تواند از کمبودهای جزئی تا کم خونی فقر آهن متغیر باشد. آهن برای رشد طبیعی مغز مورد نیاز است و سطوح پایین آن می تواند باعث احساس خستگی شود و برای کودکان بسیار مهم می باشد. کودکان مبتلا به کمبود آهن ممکن است مشکلاتی را در مدرسه تجربه کنند و مشکلاتی را در زمینه تمرکز و دامنه توجه نشان دهند. کودکان بیشتر از بزرگسالان در معرض خطر کمبود آهن هستند، عمدتاً به این دلیل که کودکان در هنگام جهش رشد به آهن بیشتری نیاز دارند. 


کلسیم


Andrea Giancoli، سخنگوی آکادمی تغذیه و رژیم غذایی می گوید: "کلسیم عنصر اساسی ساختمان استخوان ها و دندان ها است." هر چه کودک در حال حاضر استخوان بیشتری بسازد، زمانی که از دست دادن استخوان در سال های بعد شروع شود، ذخیره بیشتری خواهد داشت.


فیبر

اگرچه بچه‌ها بسیار کوچک‌تر از بزرگسالان هستند، اما بدن آنها نیز به اندازه بزرگسالان به فیبر نیاز دارد تا سیستم گوارشی سالمی داشته باشد. یک کودک 4 تا 8 ساله که ممکن است حدود 1500 کالری در روز مصرف کند، به 25 گرم فیبر در روز نیاز دارد. بنابراین کودکان نوپا که معمولا کمی کمتر از بچه های بزرگتر غذا می خورند، احتمالاً به حدود 18 گرم فیبر در روز نیاز دارند.

 

  • B12 و سایر ویتامین های B: ویتامین های B برای متابولیسم، انرژی و سلامت قلب و سیستم عصبی مهم هستند. یکی از مهم ترین ویتامین های این گروه  B12است.

 

  • ویتامین دی: ویتامین D با کلسیم (مانند قرص کلسیم د) برای ساختن استخوان‌های قوی کار می‌کند. همچنین ممکن است به محافظت در برابر بیماری های مزمن در مراحل بعدی زندگی کمک کند.

 

  • ویتامین E: ویتامین E سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند. همچنین برای رگ های خونی و جریان خون موثر می باشد.

 

  • مکمل های امگا 3: امگا 3 یک چربی سالم است که می تواند به رشد مغز کودک کمک کند. دوکوزاهگزانوئیک اسید (DHA)، یک اسید چرب امگا 3، حدود 10٪ تا 15٪ از کل محتوای چربی مغز را به خود اختصاص می دهد که حدود 60٪ از مغز را تشکیل می دهد. DHA برای رشد سیستم عصبی حسی، شناختی و حرکتی کودک ضروری است. اثرات نامطلوب مکمل امگا 3 بر روی کودکان اغلب ناچیز است. اینها شامل مشکلات گوارشی، سردرد و بوی بد دهان است. کودکان باید 120 تا 1300 میلی گرم DHA و EPA ترکیبی از دریافت توصیه شده روزانه اسیدهای چرب امگا 3 دریافت کنند.

 

  • مکمل های ویتامین A: ویتامین A که به نام رتینول یا رتینوئیک اسید نیز شناخته می‌شود، به پیشگیری از عفونت‌ها کمک می‌کند و برای رشد استخوان‌ها، بینایی، پوست و سیستم ایمنی کودک بسیار مهم است. ویتامین A از سلامت و رشد سلول ها و بافت های بدن در حفظ سلامت کودک حمایت می کند. برجسته ترین عضوی که تحت تاثیر کمبود ویتامین A قرار می گیرد پوست است. کودکانی که کمبود دارند ممکن است پوست خشن و خشکی داشته باشند. این ویتامین برای کودکان نقش اساسی در حفظ رشد موی سالم نیز دارد. کودکانی که بیش از حد ویتامین A مصرف می کنند ممکن است دچار سردرد، حالت تهوع، استفراغ و از دست دادن اشتها شوند. این عوارض جانبی می تواند تا 24 تا 48 ساعت قبل از از بین رفتن باقی بماند.

در مطاله ایی شایع ترین کمبود ویتامین ها و مواد معدنی در کودکان استرالیایی بررسی شده و نتیجه مطالعه از این قرار می باشد.


ویتامین D: کمبود ویتامین D می تواند منجر به راشیتیسم و بیماری های استخوانی شود.
ویتامین B12: کمبود ویتامین B12 می تواند منجر به نوعی کم خونی شود. دریافت ویتامین B12 کافی از غذاهای غنی شده برای خانواده هایی که رژیم گیاهخواری دارند دشوار است. ممکن است نیاز به مصرف مکمل داشته باشند.
کلسیم: کمبود کلسیم می تواند منجر به راشیتیسم، استئوپنی و پوکی استخوان شود.
ید: کمبود ید می تواند باعث گواتر و سایر شرایط مانند ناتوانی ذهنی شود.
زینک: کودکان نوپا که برای مدت طولانی رژیم غذایی محدودی دارند و همچنین کسانی که رژیم گیاهخواری یا گیاهخواری دارند، به احتمال زیاد زینک کافی دریافت نمی کنند. کمبود زینک می تواند رشد کودک را کند کند.

منابع علمی 


Effect of dietary components and nutritional status on the development of pre-school children

Effect of micronutrient supplementation on the growth of preschool children in China.

verification